ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΕΝΑ ΜΠΕΣΤ ΣΕΛΕΡ ή λαϊκιστί, Shit high and watch! | Εμμανουήλ Μαύρος | Άνεμος Magazine

Άνεμος Magazine 23/02/2018 0

best-seller
Σαν μανιτάρια ξεφυτρώνουν, κυρίως στο διαδίκτυο, διαφημιστικές προτροπές: “«Αν είσαι συγγραφέας, κάνε μια αυτοέκδοση, μπορείς» ή «Βγάλε το βιβλίο σου στο διαδίκτυο» κ.α., με το ανάλογο βέβαια αντίτιμο. Πολλές δεκάδες και τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής και σε μεταπτυχιακό πλέον επίπεδο και πολλές δεκάδες επίδοξων συγγραφέων παρακολουθούν μαθήματα στα οποία διδάσκονται, πώς να γράφουν. Όλα αυτά βέβαια, μας έρχονται κουστουμαρισμένα από την μεγάλη αμερικανική ήπειρο και την «αιώνια» χώρα των ΗΠΑ. Λες και Στις ΗΠΑ, απ’ όπου ξεκίνησαν τα μαθήματα δημιουργικής γραφής, τα οποία έχουν ενσωματωθεί στο προπτυχιακό και μεταπτυχιακό πρόγραμμα των πανεπιστημίων, νομίζουν πως παράγουν συγγραφείς; Όχι, δεν είναι σίγουρο. Και αν πάρεις διδακτορικό στη δημιουργική γραφή ή παρακολουθήσεις ένα σεμιναριακό κύκλο, σημαίνει ότι έχεις ταλέντο ή ότι θα βρεις εκδότη; Ούτε και αυτό είναι σίγουρο. Τίποτα δεν είναι σίγουρο και γι’ αυτό συμπεραίνω και το θέτω ως ηθικό προσωπικό κανόνα πως για να γίνεις συγγραφέας είναι μια μακρά και επίπονη διαδικασία.

Στην Ελλάδα βέβαια όλοι γίνονται συγγραφείς (εγώ αν κι έχω γράψει δυο βιβλία, κάμποσα σενάρια, αλλά και θεατρικά δεν είμαι συγγραφέας – το προσπαθώ), κι όχι απλά συγγραφείς, αλλά όλοι τους γίνονται ή αυτοβαφτίζονται μπεστ-σελλερίστες, κατακρεουργώντας την ελληνική γλώσσα, αλλά και την αγγλική. Αυτό είναι το όνειρό τους κι έχουν δίκιο. Το συχνό, εύκολο και το χωνευτό ανάγνωσμα και η κύρια εμμονή σε αυτές τις εκδοτικές περπατημένες έχουν δημιουργήσει ένα κοινό, ένα πολύ μεγάλο κοινό, που δεν μπορεί να σκεφτεί και να φαντασιωθεί με αυτό που διαβάζει. Να ταξιδέψει με το νου, βρε αδερφέ!

Αποφάσισα λοιπόν να δώσω μερικές συμβουλές για όλους εσάς, που θέλετε να μοιάζετε σε ατάλαντους ηθοποιούς που έγιναν συγγραφείς, τέκνα ηθοποιών που έγιναν συγγραφείς, σε αεροσυνοδούς που έγιναν συγγραφείς, σε παιδαγωγούς που έγιναν συγγραφείς, σε ονειροπόλους που δουλειά δεν είχανε κι έγιναν συγγραφείς, σε δημόσιους υπαλλήλους που επίσης δουλειά δεν είχανε κι έγιναν συγγραφείς κ.λπ.

Ιδού λοιπόν πώς θα γράψετε καλοί μου φίλοι, ένα πετυχημένο ΜΠΕΣΤ ΣΕΛΛΕΡ:

Γίνε Χριστόφορος Παπακαλιάτης όχι όμως «παίζοντας» αλλά γράφοντας για τον εαυτό σου. Εξαιρετικό για ξεκίνημα! Συνέχισε έτσι, επιλέγοντας χαρακτήρες που μοιάζουν σε εαυτούς. Ο πιο αγαπημένος ήρωας ενός πιστού αναγνώστη μπεστ σέλερ -που στην Ελλάδα είναι οι περισσότεροι, διότι κουραζόμαστε στο να σκεφτόμαστε- είναι ο εαυτός του. Μην ξεχνάς πως οι ήρωες σου, πρέπει να αποπνέουν μόνο θετικότητα και τίποτα άλλο. Μην μένεις σε λίγα λόγια. Γράφε, γράφε ακατάπαυστες αερολογίες για το παρελθόν και το παρόν τού χαρακτήρα και μόλις φτάσεις στο μετά του μέλλοντος, γράψε κι εκεί άπειρες σελίδες ακαταλαβίστικες και άνευ πλοκής. Μην ξεχνάς να πετάς λεκτικές λαλακίες που και που, διότι σε κάνουν ξεχωριστό, όπως μια διάσημη δημοσιογράφος έγραψε: «Λίγο πριν από την ερωτική πράξη εκείνος κοντοστάθηκε για ένα λεπτό, -σαν κάτι να τον κρατούσε- την κοίταξε στα μάτια και της είπε: «Μικρή, να θυμάσαι ότι εσύ το ζήτησες». Η ιδιοφυής αυτή ατάκα ξετίναξε τις πωλήσεις και πέρασε στην ιστορία ως το κ@υλί που κοιτούσε και τα βούρλα της βρυσούλας (αιδοίο), δεν το ήθελαν.

Συνεχίζεις το συγγραφικό μπεστ σέλερ σου, έχοντας στο μυαλό σου την χρήση πολλών επιθέτων. Το βικιλεξικό θα σε βοηθήσει αρκετά για να βρεις πολλά τέτοια επίθετα, που θα σε βοηθήσουν στις «πλούσιες» προτάσεις σου. Η ιστορία των γραμμάτων είναι εκεί και σε περιμένει με… πολύ νόημα. Α, μην ξεχνάς πως ένα επίθετο, χρειάζεται το ουσιαστικό του. Όσο περισσότερη χρήση των επιθέτων, τόση και των ουσιαστικών. Προσοχή στη χρήση επιρρημάτων. Όσο λιγότερα χρησιμοποιείς, τόσο οι προτάσεις σου αποκτούν ευκολοχώνευτο νόημα. Και φυσικά, μην ξεχάσεις ποτέ να καθηλώσεις τους ήρωες σου στον τόπο τους. Διαβάζοντας τους μελλοντικούς σύντεχνους σου, θα καταλάβεις πως οι βασικοί ήρωες είναι καθηλωμένοι στην γειτονιά τους, άντε να πάνε καμιά εκδρομή. Και που ‘σαι… εδώ γύρω, ξέχνα Ευρώπη , Αμερική, Ασία. Ο ήρωας πρέπει να μοιάζει με τους ήρωες των «Κυριών της Αυλής».

Για τελευταίο άφησα το θέμα…
Και το θέμα φυσικά είναι ένα και μοναδικό!

Αγάπη, αγάπη, αγάπη και με λίγο σεξ σε συνδυασμό συγγενικής παρτούζας έχεις κερδίσει το στοίχημα των 100.000 αντιτύπων! Η αγάπη πρέπει να θριαμβεύει από την αρχή μέχρι το τέλος. Δεν είναι τυχαίο που ο κάθε παπάρας ή παπάρα κάθεται σε ένα γραφείο, τρώει μια σοκολατίνα και ονειρεύεται τον έρωτα, αποτυπώνοντάς τον στο χαρτί. Δεν κρύβει καμιά ρομαντικότητα, αλλά ευκολία. Η βρομερή πατούσα της ελληνικής λοβ, αγάπη, μέλι, κλαίω για σένα, βρίσκεται στην αχανή μπουρδολογία ωραίων επιθέτων μετά ουσιαστικού και τα του αχαλίνωτου σεξ βρίσκονται στην παρανυχίδα της (της πατούσας καλέ…).

Θαύμασε εδώ πλουσιότητα προτάσεων από ένα μικρό απόσπασμα: «Απόστολε, δε σε βλέπω καλά! Αν έβαλες στο μυαλό σου τίποτα πονηρό για τη μικρή που είδαμε χθες, βγάλ’ το! Το κορίτσι είναι μικρό, δεν είναι σαν αυτές που έχεις μάθει να γυροφέρνεις!», «Μα γι’ αυτό μου αρέσει, ρε φίλε! Το κορίτσι είναι αφρός!», «Αν σου αρέσει ο αφρός, πιες μια μπίρα και πάμε να φύγουμε!», έγραψε λοιπόν μια μεγάλη σταρ μπεστ σέλερ και τα βιβλιοπωλεία αφέθηκαν στην μαγεία της λαλακίας της…

Κι όμως μπορείς να το γράψεις κι εσύ, όχι μαζί με την Άννα Δρούζα, αλλά μόνος σου!
Μπορείς λοιπόν να τα καταφέρεις, μπορείς! Να απλώσεις τόνους λέξεων, τόσο κλισέ, με πολλή βλακεία και τόσο κακή γραφή για να γίνεις ο μεγαλύτερος μπουρδολόγος!

Μπορείς και είμαι σίγουρος πως θα τα καταφέρεις. Για την επαναληπτική ακολουθία της επιτυχίας σου, μην ξεχάσεις τα κόπυ-πάστε. Ένας μπεστελλερίστας έχει ατελείωτη έμπνευση, αρκεί να έχει την τεχνική. Και η τεχνική είναι μια: Αλλάζω ονόματα, αλλάζω σειρά επεισοδίων στην «πλοκή», προσθέτω δυο γ@μήσια ακόμα, βάζω κι ένα θάνατο στο ξεκάρφωτο, αλλάζω και τον τίτλο κι έτσι έχω το δεύτερο, τρίτο, τέταρτο κ.ο.κ., μπεστ σελλερ στη σειρά. Και μετά το χρήμα ρέει. Γίνεσαι εισηγητής, καθηγητής, διευθυντής εκδόσεων, ταξιδεύεις τζάμπα στις παρουσιάσεις του κάθε βιβλίου σου κ.λπ.

«Και οι κριτικοί;» θα με ρωτήσεις. Βρε κουτό είναι δυνατόν να σε φοβίζουν οι κριτικοί;
Ξεαγχώσου!
Η σχέση που έχει ένας κριτικός με τα γράμματα, είναι ίδια με αυτή που έχεις εσύ με την χειρουργική ανοιχτής καρδιάς (εκτός κι αν είσαι καρδιοχειρουργός). Είναι ποτέ δυνατόν σε μια χώρα, όπου δεν υπάρχουν φιλολογικές σχολές, λογοτεχνικά ρεύματα, περιοδικές εκδόσεις που να ασχολούνται με τα γράμματα και τις τέχνες να υπάρχουν κριτικοί; Όχι! Αν προσέξεις όλα τα μπεστ σελλερ παίρνουν καλές κριτικές, είτε από άγνοια, είτε από ασχετοσύνη, είτε επειδή τα παίρνουν χοντρά -τα φράγκα εννοώ- από τις αντίστοιχες εκδοτικές επιχειρήσεις. Διάβασες ποτέ σε κάποια κριτική περί χρήσης της γλώσσας; Όχι! Περί τεχνοτροπίας; Όχι! Περί βαθύτερου νοήματος και χρήσης της μεταφοράς, του οξύμωρου και της λεπτής ειρωνείας; Όχι! Σίγουρα όμως διάβασες πως: «του άρεσε γιατί τον ταξίδεψαν οι εικόνες που του δημιούργησε το ηλιοβασίλεμα, καθώς έπεφτε το σύννεφο και έδωσαν το πρώτο τους φιλί». Γι’ αυτό σου λέω χρυσό μου, οι «κριτικοί»” μην σε φοβίζουν, είναι Λαμπραντόρ που ότι τους πετάξεις θα το φάνε, (ευτυχώς που τα Λαμπραντόρ είναι πανέξυπνα και οι καλύτεροι φίλοι).

Προς Θεού: η αγάπη, ο έρωτας και το σεξ δεν ποινικοποιούνται στο παρόν κείμενο, κατακρεουργούνται δε, από τους σύντεχνους. Όμως όλα αυτά που γράφονται στο κείμενο δείχνουν σε κάποιους, πως δεν τρώμε κουτόχορτο ή σάπιο σανό σε αυτό που ονομάζουν μπεστ σέλερ. Και επειδή όλα έχουν ένα τίμημα, είναι οδυνηρό να βλέπεις τόνους βιβλίων να επιστρέφονται πίσω και να καταλήγουν στην υψικάμινο της ανακύκλωσης ή σε έναν κάδο σκουπιδιών, ή να στιγματίζεσαι ως σκουπίδι. Η επιθυμία για υστεροφημία και για μια χούφτα παραπάνω ευρώ, συνάμα με την αναγνωρισιμότητα, αποτελούν μια κρυφή και ύπουλη πνευματική αρρώστια. Είναι μεταδοτική και επικίνδυνη…

Αυτά!
Από εμένα πάντως νέα και νέε μου τα έχεις όλα, οπότε, ώρα να γράψεις. Καλή επιτυχία και καλά κέρδη!

• Επικοινωνήστε με τον συγγραφέα:
https://www.facebook.com/emmanuel.mavros?ref=br_rs
https://www.facebook.com/egmavros/

• Σχετικοί σύνδεσμοι:
http://www.emmanuelmavros.com
http://www.anemosekdotiki.gr/pezografia/yios.html

Leave A Response »

Αποδείξτε ότι είστε άνθρωπος και όχι bot *